hits

april 2013

Et r med Nike+ Fuelband



Jeg sjekker Fuelbandet i det jeg begynner skrive dette innlegget, en tidlig lrdag ettermiddag. Status er 1093 Fuel.

Kun en tredjedel av dagens fuelsanking er unnagjort. Hvor mye fr jeg for skrive et blogginnlegg, mon tro?

Hva er Nike+ Fuel og Fuelband?

I februar i fjor slapp Nike sitt nyeste medlem i treningsgadget serien sin; Nike+. Fuelband er et teknisk armbnd som for noen virker som en glorifisert digital klokkegadget, mens for andre forandrer det hverdagen til et sunt jag etter mer Fuel s de kan opprettholde sin stadig lengre rekke med dager der mlet er ndd.

Men s hva er dette mlet?

Mlet er en daglig sum med Fuel. Nikes egen mleenhet som skal fjerne fokuset p forbrente kalorier og over p en mleenhet som er like for alle. Uansett kjnn, kroppsform eller fysisk form. Fuelband mler hvor mye aktivitet du er i med sitt innebygde akselerometer og gyrometer, resultatet er X antall Fuel.

Vitenskapelig nyaktig? Nei. God pekepinn? Ja, absolutt.



Armbndet har n knapp som tar deg igjennom den enkle menyen, det er klokke, antall Fuel per dag, kalorier og skritt. Klokke og Fuel er obligatorisk, mens kalorier og skritt kan velges bort. Det har jeg gjort da jeg ikke bryr meg s mye om kalorier og fordi skrittmleren ikke gir mening. Fuelbandet teller skritt ut ifra armbevegelser, men jeg bruker jo ikke bare armen nr jeg er ute og gr.

For en veldig gjennomsnittlig voksen mann som meg s gr det omtrent 3 fuel per kalori forbrent. Snn sett kan jeg kjapt regne meg frem til forbrente kalorier i tillegg til de kroppen uansett hadde forbrent om jeg kun hadde ligget helt stille i senga (BMI).

Motivasjonsfaktor

Jeg har ingen aning om hvor mange ganger jeg har forklart hva Fuel og Fuelband er. Mange antar at det svarte bndet p armen er et slikt magnet-/balansearmbnd som flere bruker, mens andre enten kicker p ideen til Nike eller lurer p hvorfor jeg har svidd av over 1000 kroner p en ganske kul digital klokke.

Det er her nkkelen til hele Nikes opplegg ligger. Kjper du ideen eller ikke?

Fuel er ikke en vitenskapelig greie. Den gir deg et kjapt overslag over hvor aktiv du har vrt i lpet av dagen og kan dermed fungere som en bro over drstokkmila. Kjper du tanken p at det er stas n dagens ml og dermed klarer f p deg joggeskoa og f kroppen i bevegelse s er Fuelband en god gadget for de som trenger noen ekstra dytt for f av seg noen ekstra kilo eller holde kroppen i gang.

Jeg lar meg inspirere en hel del, men legger meg ikke med drlig samvittighet bare fordi jeg ikke ndde mitt personlige ml om 3000 Fuel. Noe av grunnen til det er at vi i Norge mister en god del av det sosiale aspektet.

The Fuel Community

Nikes nettsider og Fuelband-appen er veldig gode. Det er meningen at du skal synkronisere med Nike hvor mange Fuel du tjener til enhver tid. Personlig gidder jeg ikke det s ofte. Det er to grunner til det. For det frste s har jeg ingen andre venner medNike+ Fuelband s dermed heller ingen grunn til flere ganger daglig se hvordan jeg ligger an. For det andre s fungerer bare appen p iOS. Jeg har en iPad, s det hender jeg synker der av og til (dette skjer over Bluetooth), mest for sjekke ut appen etter oppdateringer og for vise venner. Ellers synker jeg stort sett bare nr jeg lader bndet. Det skjer p PCen med USB. Med mitt bruk, med forholdsvis lite synking s varer batteriet et sted mellom 7 og 10 dager. Ganske bra i dagens gadgetverden.

P nettet, nikeplus.com, s samles alleNike+-tjenestene og alt handler om Fuel. The more the merrier. Du fr beregnet Fuel p alle aktiviteter somNike+-gadgetene registrerer. GPS-tracking, chipper i skoene, etc.

Fuelband-appen

Ved lansering ble det lovet at Fuelband-appen skulle komme til Android i lpet av sommeren 2012, den sommeren kom og gikk, det samme gjorde hsten og vinteren. N har det kommet frem av denne tweeten at Android er lagt p is:

Det er trist for en som er veldig glad i Fuelbandet sitt, men som ikke ser for seg bruke iPhone i overskuelig fremtid. Inntil videre fr synkronisering over PC og med en oppblst iPhone-app p iPaden vre bra nok. Dessverre.

Om grunnen til Androiddroppinga er pga. at Nike selger sine Fuelband i Apple Stores og fordi Applebossen Tim Cook sitter i styret i Nike vites ikke, men det er jo ikke ulovlig spekulere ;)

Selve appen er steinbra. Den er meget fin se p og gir deg god oversikt over daglige, ukentlige og mnedlige resultater. Man kan mle seg mot venner og seg selv. Og s fr man en rekke festlige smsnutter av en artig liten fyr som feirer dine achievements. Fuelband handler i stor grad om gamificationav fysisk aktivitet i hverdagen, Det er ikke alltid jeg gidder se p disse, men jeg var ganske stolt da jeg nylig ble Fuelmillionr.

Ikke nyaktig, men en fet gadget

Jeg er veldig glad i Fuelbandet mitt. Det holder meg litt mer gende enn vanlig, men det ikke noe automatisk treningsapparat. Ikke minst liker jeg bndet fordi det er en fet gadget. Det vekker oppsikt og kun som klokke, som jeg faktisk bruker det en del som, s er den kul. Dessverre er ikke Fuelband tilgjengelig i Norge, ikke virker det som det kommer med det aller frste heller. Her er svaret jeg fikk fra Nikes twitterpersonell:

Dette er ikke en nyaktig treningsgadget for de som trenger mle mer nyaktig data. Du fr ikke pulsmling, ei heller GPS-mlinger av distanse. Dette har dessverre Teknisk Ukeblads journalist Hole her helt misforsttt da han for et r siden lanserte den eneste norske testen Fuelband som jeg har kommet over. Han gir den terningkast 2 selv om han, som meg, synes den er bde fin se p og kul som gadget i seg selv. Hole henger seg opp i at Fuelband mler hans faste lperunde fullstendig feil. Det er fors vidt greit nok, men Fuelband er ikke en GPS/distanse dings. Den mler all din aktivitet i lpet av en dag. I tillegg legger den til ca hvor mange skritt, kalorier og meter den aktiviteten utgjr. Jeg hper Hole kan endre sin sak og se hva Fuelband forsker gjre.

Dette kan endre hvor mange nordmenn som gidder bestille seg en fra nettet eller plukke opp en i London eller over dammen, der Fuelband er lettest tilgjengelig.

Et r medNike+ Fuelband

I skrivende stund har jeg tjent 1 025 208 Fuel p 369 dager. Jeg har klart mlet mitt, som hele tiden har vrt 3000, 30,6% av dagene, men jeg har sjelden vrt veldig langt unna. Mitt daglige gjennomsnitt er p 2767 Fuel. Jeg fler det hjelper og det er alltid litt ekstra gy n mlet. Og nr man klarer dagens ml fr man en liten feiring som utspiller seg over bndets mange LED-dioder. Og det er ikke bare en gang at det har nrmet seg midnatt og jeg har vrt spass nrme 3000 at jeg har sittet og veivet med armen i sofaen, gtt runder p stuegulvet eller tatt meg et par turer opp og ned trappa her hvor jeg bor. Jeg m n 3000!

Jeg blir alltid litt lei meg nr jeg ikke kan bruke bndet, for eksempel nr jeg spiller volleyball. Da ergrer jeg meg over forspilt Fuel, det samme nr jeg sykler. Selvsagt fr man noe, men gevinsten er lav i forhold til innsatsen. Snn sett er ikke Fuelband perfekt. Man fr ta det for det det er.

Innlegget er ferdig, bndet viser 1276. N er det bare for meg trykke "Post innlegg" og f p meg joggeskoa.

nsk meg lykke til i jakta p 3000!

Netflix, den nye kongen p tv-seriehaugen?

Netflix hadde ubetinget suksess da de 1. februar slapp hele sesong en av tv-serienHouse of Cards. Uten for sitt hovedmarked i Nord-Amerika fikk de 1 million nye kunder iperiodenetter at de slapp serien som var en betimelig beregnet suksess. Netflix hadde skaffet seg data fra sine seere og sett at den originale BBC-versjonen av House of Cards var blitt godt mottatt, det samme var filmer som David Fincher sto bak samt at publikumgenereltlikte se Kevin Spacey p skjermen. Dette var grunnen til at nr den frste egenproduserte tv-serien av et streamingselskap noensinne skulle lages s ble det selvsagt en nyinnspilling av House of Cards, med David Fincher som regissr og Kevin Spacey i hovedrollen.

I flge en sak i DN 25.04.13 s var det kun 8000 av de som tok et gratisprve mnedsabonnementhos Netflix etter House of Cards som faktisk meldte seg ut igjen fr de mtte betale for neste. Det er jammen ikke drlig og Netflix surfer n videre p strmmeblgen. Som den desidert strste aktren i Norge, men TV2 Sumo p en andre plass satserNetflixn hardere enn noen gang. Neste steg for bli kongen p tv-seriehaugen er lanseringen av sesong en av den overnaturlige, horror-serien Hemlock Grove. Selv har jeg ikke sett den enda, men mye mulig at denne helgen blir tilbrakt i Netlfix' nye serieunivers.

Sjekk ut traileren her:

Har du sett serien? Skal du se den? Dele dine meninger om den i kommentarfeltet under.

De frste Explorer Kitene av Google Glass er sluppet ls i offentligheten



Bilde fra Jeff Blagdons Google plus

Noen f utvalgte heldiggriser har ftt lov til betale $1500 for de frste Explorer Kit-versjonene av Google Glass. Personlig er jeg grisespent p hvordan dette blir og nerden i meg er rimelig misunnelig p de som har vrt hos Google og hentet Glass.

Men iflge de siste uttalelsene jeg har ftt med meg s skal de alts komme for salg i slutten av ret, s det er ikke uoverkommelig lenge til de blir tilgjengelig for hvermansen. Det blir selvsagt interessant se hvordan verden blir nr de tilslutt blir tilgjengelig for hvermansen da, Men det er en annen diskusjon.

Har klistra inn noen videoer her fra folk som har brukt brillene. Frste videoen er en skikkelig meta-sak av en kar som "unboxer" Glass, men tar opp videoen med Glass. F ogs med deg The Verge sin pre-test fra tidligere i r, interessant video.

Noen som gleder seg til Google Glass?

Unboxing:

The Verges mte med Google om Glass:

Go-Karting tatt opp med Google Glass:

Arbeidshverdagen hos Apple

Apple HQ, adresse Infinite Loop 1, Cupertino, California (Foto: Cult of Mac)

Dette innlegget ble postet frste gang p teknolicious.com i april 2012.

For mange er den ultimate drmmen jobbe for Apple, men er det like rosenrdt som man skulle tro?

Apple, verdens kanskje mest hemmelighetsfulle og sagnomsuste firma, pner sjelden sine drer for omverdenen. Det har ikke stoppet Fortune-journalisten Adam Lashinsky i grave dypere og gi oss et innblikk i hvordan det er jobbe hos det Califonia-baserte firmaet med adresse Infinite Loop 1, Cupertino. Han har snakket med flere tidligere og nvrende arbeidstakere som beskriver en spennende, men ogs tff hverdag som Apple-ansatt.

Adam Lashinkys gravende journalistikk endte ikke bare opp som artikler i finansblekka Fortune, men ogs som boken Inside Apple: How America's Most Admired - and Secretive - Company Really Works. Boken finner du blant annet p iTunes.

Hemmelighetskremmeri

Er du s heldig bli invitert p et jobbintervju hos Apple, m du regne med et voldsomt press under intervjuene, og de kan vare lenge. Veldig lenge. I et mte med Adam Lashinsky kommer det frem at ?intervjuprosessen? kan vare i mange mneder og at nye ansatte kan jobbe p falske prosjekter som aldri er ment bli noe, over lang tid. Dette for sjekke om du kan holde kommende produkter hemmelig.

Designeren Cameron Moll som p sin blogg beskriver hvordan det er komme p intervju hos Apple, forteller om en 6,5 timer lang dag med intervjuer, der selv lunsjen var et intervju. De eneste pausene han fikk i lpet av dagen, var toalettbesk.

Slik er hovedkontoret til Apple bygd opp, navnet er Infinite Loop fordi veien rundt de 6 bygningene danner en uendelig sirkel. (Foto: Fortune)

Blir du ansatt og skal jobbe p hovedkvarteret til Apple p Infinite Loop, starter alle med en orienteringsdag. Denne dagen inneholder mye informasjon, men det som stresses mest er at Apple forventer at du ikke snakker med noen om det du gjr hos dem. Teknogiganten tar ekstremt godt vare p sine hemmeligheter og forventer at du gjr det samme. Rykter gjengitt av bde Lashinsky og nettsiden Gizmodo sier at Apple plasserer ut vakter ikledd vanlige klr p de lokale vannhullene i nrheten av Infinite Loop for stoppe eventuelle forsnakkelser. Ikke en gang til kona eller barna dine kan du fortelle noe. Skulle du g i fella og bli tatt for bable for mye, er det ikke noe kjre mor - sparken neste.

Kun n gratis lunsj

Orienteringsdagen er for vrig den eneste dagen du fr gratis lunsj hos Apple. For i motsetning til hva vi s i amobil sin artikkel om Google og deres mange gratis matstasjoner p Googleplex, er ingenting gratis p Caffe Macs i Infinite Loop 1. Men maten skal vre bde god og billig, iflge Lashinsky. Steve Jobs var glad i iskremen de selger der, spesielt Crme Brle-versjonen, forteller James, en ansatt ved Caffe Macs, iflge Huffington Post.

- Som en terroristcelle

Forskjellene mellom Apple HQ og Googleplex er mange. For mens det forventes at du har det gy p jobb hos Google, og beskende kan vandre forholdsvis fritt rundt, er det den rake motsetning hos Apple. Som Apple-ansatt m man aldri bli overrasket om det kommer en snekker inn og sperrer av et nytt omrde med en ny vegg eller en ekstra dr. Ikke kan man sprre noen om hva som er grunnen heller, forteller Lashinsky. For opprettholde alle hemmelighetene og holde hele verdens presse p pinebenken frem mot en ny lansering, holder Apple kortene s tett til brystet at selv om du jobber p et nytt produkt, vet du sjelden mer enn akkurat det du trenger for gjre din jobb.

Tidligere toppleder i Apple, Jon Rubenstein, skal ha sagt at hemmelighetene holdes unna de ansatte slik at de ikke skal spre informasjon som kan delegge arbeidet for medarbeidere eller Apple. ?Det er som en terroristcelle, it?s on a need-to-know-basis.?

Pass p hva du sier

Rlekre Apple Store p Fifth Avenue, New York (Foto: Slashgear)

For de ansatte p Apple-butikkene som finnes rundt om i de strste byene i verden, stilles det ogs strenge krav til oppfrsel, bde i og utenfor arbeidstid. Ogs her trues det med fyken om du sprer rykter, for vrig vet ikke Apple Store-ansatte noe mer enn deg og meg om produktene som enda ikke er lansert. ?Du m komme for sent p jobb 15 ganger for f sparken, men om du snakker om kommende Apple-produkter til pressen eller kunder s er det enden p din Apple-karriere? sier en butikkansatt til Popular Mechanics.

Apple vet at det er god reklame at de ansatte bruker deres produkter, og jobber du for Apple, er det ikke uvanlig med gratis iPods eller iPhones. I tillegg fr du ogs avslag i prisene p 15 til 25 prosent s du kan kjpe Apple-produkter til venner og kjente, sier tidligere ansatt Joe Moreno til AOL.

Til tross for alle de strenge reglene, hemmelighetskremmeriet og lite moro p jobben drives de ansatte frem av en vinnerkultur som virker strekke seg fra toppsjefen Tim Cook til de laveste p rangstigen i Apple-hierarkiet. De aller fleste som jobber for Apple er ekstremt stolte av jobben sin og godtar derfor de strenge forholdene for kunne fortsette. Til Lashinsky har en tidligere ansatt forklart Apple-ansattes motivasjon slik: ?Det sitte p en bar og se at 90 prosent av de rundt deg bruker produkter som firmaet ditt har laget, er en kul flelse som ikke kan mles i penger.?

Vine - 2013s videoarvtager til Instagram

Hvis 2012 var Instagram sitt r, s tr jeg sette mye penger p at 2013 er ret for 6 sekunders lange videosnutter. Twitter og Vine har klart mekke sammen det som s mange ville, nemlig videoekvivalenten til Instagram.

De to gutta Dom Hofmann og Rus Yusupov slo seg sammen i juni 2012, gikk i kompaniskap med en dude til i juli og innen oktober var omme var de kjpt opp av Twitter. Flgelig var det Twitter som sto for lansering av Vine i januar i r og siden da har tjenesten eksplodert p nettet. Inntil videre er appen kun tilgjengelig p iPhone og iPod Touch (og iPad da, i snn oppblst iPhoneversjon), men det jobbes med flere plattformer.

Megapopulre

Som man ser har Vine tatt amerikanske App Store med storm. I Norge er appen, i skrivende stund, p 18. plass over gratisapper. S om du flte at du kom litt seint til bordet nr det gjelder Instagram har du fortsatt muligheten til vre blant de frste p Vine.

Vine er Twitterideen implemntert for video. Du blir begrenset til 6 sekunder, noe som ironisk nok er samme oppskrift som har gjort Twitter s populrt, der du blir begrenset til 140 tegn. Det er begrensningen som gjr det enkelt nok til at det kan n ut til massene. Deling via Twitter og Facebook er like enkelt som et Instagrambilde og det er opptaket og redigeringen av Vines ogs.

Hvordan gjr man det?

Man lager filmene ved holde fingeren p skjermen, slipper man fingeren stopper opptaket. En Vine(?) kan maks vare i 6 sekunder. Ingen redigering annen enn start/stopp. Man kan laste opp videoen til Twitter og Facebook samt at Vine appen lar deg flge andre, f redaktrens anbefalinger og selvsagt #hashtagger opp og i mente. Veldig likt Instagram der alts, men hvorfor ikke!?

Videoene starter automatisk og gr i loop. Omtrent som internetts store farrsott om dagen; GIFs. Heldigvis er lyden lett sl av og p.

Vine innbyr til artig stopmotion-videoer:

I Norge har for eksempel Twitterhumoristen Hasse Hope kommet seg p Vine. Da kan man for eksempel sprre om slike puter:

Flere nettsider hvor Vine samles har poppet opp rundt om etter lansering ettersom det ikke finnes noen offisiell side. Seenive er en god en, p Vinepeek fr du en evig strm av nye Vines (fare for NSFW-innhold ;)) og til slutt m jo nettsiden Vinecats nevnes, her fr du dagens dose med kattevideoer.

Er du hekta allerede, eller blir dette en flopp? Bruk kommentarfeltet til dele dine meninger eller favorittvines!

Leser du dette p iPhone s kan du laste ned appen her. Linken pner ogs iTunes p din PC/Mac.

Bakgrunnssty er (snart) en saga blott!

Bilde:Telenor Online

Endelig som frste aktr i Norge kan man f fjernet den ulidelig irriterende bakgrunnsstyen fra Telenors mobilsamtaler. Riktignok er det en del variabler som skal p plass, men du kan allerede vre s heldig kunne ta dette i bruk. HD Voice er en oppgradering av Telenors nettverk og fungerer slik at all bakgrunnssty blir fjernet fra samtalen snn at du og din samtalepartner kan fokusere p det viktigste. Samtalen, alts.

Ideen er at man ikke transkoder lyden i et annet digitalt format mellom telefonene, derfor fremstr samtalen som mye mer naturtro. I tillegg fjernes bakgrunnssty ganske s effektivt. Se Telenors egen lille presentasjon av HD Voice her:

Man trenger riktignok en ganske moderne smartttelefon for ta det i bruk. Det samme gjelder din samtalepartner. Men det skal fungere fint om dere er p 3G-nettet og dere har en av disse mobilene som Telenor Online lister opp: