april 2013

Et år med Nike+ Fuelband



Jeg sjekker Fuelbandet i det jeg begynner å skrive dette innlegget, en tidlig lørdag ettermiddag. Status er 1093 Fuel.

Kun en tredjedel av dagens fuelsanking er unnagjort. Hvor mye får jeg for å skrive et blogginnlegg, mon tro?

Hva er Nike+ Fuel og Fuelband?

I februar i fjor slapp Nike sitt nyeste medlem i treningsgadget serien sin; Nike+. Fuelband er et teknisk armbånd som for noen virker som en glorifisert digital klokkegadget, mens for andre forandrer det hverdagen til et sunt jag etter mer Fuel så de kan opprettholde sin stadig lengre rekke med dager der målet er nådd.

Men så hva er dette målet?

Målet er en daglig sum med Fuel. Nikes egen måleenhet som skal fjerne fokuset på forbrente kalorier og over på en måleenhet som er like for alle. Uansett kjønn, kroppsform eller fysisk form. Fuelband måler hvor mye aktivitet du er i med sitt innebygde akselerometer og gyrometer, resultatet er X antall Fuel.

Vitenskapelig nøyaktig? Nei. God pekepinn? Ja, absolutt.



Armbåndet har én knapp som tar deg igjennom den enkle menyen, det er klokke, antall Fuel per dag, kalorier og skritt. Klokke og Fuel er obligatorisk, mens kalorier og skritt kan velges bort. Det har jeg gjort da jeg ikke bryr meg så mye om kalorier og fordi skrittmåleren ikke gir mening. Fuelbandet teller skritt ut ifra armbevegelser, men jeg bruker jo ikke bare armen når jeg er ute og går. 

For en veldig gjennomsnittlig voksen mann som meg så går det omtrent 3 fuel per kalori forbrent. Sånn sett kan jeg kjapt regne meg frem til forbrente kalorier i tillegg til de kroppen uansett hadde forbrent om jeg kun hadde ligget helt stille i senga (BMI).

Motivasjonsfaktor

Jeg har ingen aning om hvor mange ganger jeg har forklart hva Fuel og Fuelband er. Mange antar at det svarte båndet på armen er et slikt magnet-/balansearmbånd som flere bruker, mens andre enten kicker på ideen til Nike eller lurer på hvorfor jeg har svidd av over 1000 kroner på en ganske kul digital klokke.

Det er her nøkkelen til hele Nikes opplegg ligger. Kjøper du ideen eller ikke? 

Fuel er ikke en vitenskapelig greie. Den gir deg et kjapt overslag over hvor aktiv du har vært i løpet av dagen og kan dermed fungere som en bro over dørstokkmila. Kjøper du tanken på at det er stas å nå dagens mål og dermed klarer å få på deg joggeskoa og få kroppen i bevegelse så er Fuelband en god gadget for de som trenger noen ekstra dytt for å få av seg noen ekstra kilo eller holde kroppen i gang.

Jeg lar meg inspirere en hel del, men legger meg ikke med dårlig samvittighet bare fordi jeg ikke nådde mitt personlige mål om 3000 Fuel. Noe av grunnen til det er at vi i Norge mister en god del av det sosiale aspektet.

The Fuel Community

Nikes nettsider og Fuelband-appen er veldig gode. Det er meningen at du skal synkronisere med Nike hvor mange Fuel du tjener til enhver tid. Personlig gidder jeg ikke det så ofte. Det er to grunner til det. For det første så har jeg ingen andre venner med Nike+ Fuelband så dermed heller ingen grunn til å flere ganger daglig se hvordan jeg ligger an. For det andre så fungerer bare appen på iOS. Jeg har en iPad, så det hender jeg synker der av og til (dette skjer over Bluetooth), mest for å sjekke ut appen etter oppdateringer og for å vise venner. Ellers synker jeg stort sett bare når jeg lader båndet. Det skjer på PCen med USB. Med mitt bruk, med forholdsvis lite synking så varer batteriet et sted mellom 7 og 10 dager. Ganske bra i dagens gadgetverden. 

På nettet, nikeplus.com, så samles alle Nike+-tjenestene og alt handler om Fuel. The more the merrier. Du får beregnet Fuel på alle aktiviteter som Nike+-gadgetene registrerer. GPS-tracking, chipper i skoene, etc.

Fuelband-appen

Ved lansering ble det lovet at Fuelband-appen skulle komme til Android i løpet av sommeren 2012, den sommeren kom og gikk, det samme gjorde høsten og vinteren. Nå har det kommet frem av denne tweeten at Android er lagt på is:

Det er trist for en som er veldig glad i Fuelbandet sitt, men som ikke ser for seg å bruke iPhone i overskuelig fremtid. Inntil videre får synkronisering over PC og med en oppblåst iPhone-app på iPaden være bra nok. Dessverre. 

Om grunnen til Androiddroppinga er pga. at Nike selger sine Fuelband i Apple Stores og fordi Applebossen Tim Cook sitter i styret i Nike vites ikke, men det er jo ikke ulovlig å spekulere ;)

Selve appen er steinbra. Den er meget fin å se på og gir deg god oversikt over daglige, ukentlige og månedlige resultater. Man kan måle seg mot venner og seg selv. Og så får man en rekke festlige småsnutter av en artig liten fyr som feirer dine achievements. Fuelband handler i stor grad om gamification av fysisk aktivitet i hverdagen, Det er ikke alltid jeg gidder å se på disse, men jeg var ganske stolt da jeg nylig ble Fuelmillionær.

Ikke nøyaktig, men en fet gadget

Jeg er veldig glad i Fuelbandet mitt. Det holder meg litt mer gående enn vanlig, men det ikke noe automatisk treningsapparat. Ikke minst liker jeg båndet fordi det er en fet gadget. Det vekker oppsikt og kun som klokke, som jeg faktisk bruker det en del som, så er den kul. Dessverre er ikke Fuelband tilgjengelig i Norge, ikke virker det som det kommer med det aller første heller. Her er svaret jeg fikk fra Nikes twitterpersonell:

Dette er ikke en nøyaktig treningsgadget for de som trenger å måle mer nøyaktig data. Du får ikke pulsmåling, ei heller GPS-målinger av distanse. Dette har dessverre Teknisk Ukeblads journalist Hole her helt misforstått da han for et år siden lanserte den eneste norske testen Fuelband som jeg har kommet over. Han gir den terningkast 2 selv om han, som meg, synes den er både fin å se på og kul som gadget i seg selv. Hole henger seg opp i at Fuelband måler hans faste løperunde fullstendig feil. Det er forså vidt greit nok, men Fuelband er ikke en GPS/distanse dings. Den måler all din aktivitet i løpet av en dag. I tillegg legger den til ca hvor mange skritt, kalorier og meter den aktiviteten utgjør. Jeg håper Hole kan endre sin sak og se hva Fuelband forsøker å gjøre.

Dette kan endre hvor mange nordmenn som gidder å bestille seg en fra nettet eller plukke opp en i London eller over dammen, der Fuelband er lettest tilgjengelig.

Et år med Nike+ Fuelband

I skrivende stund har jeg tjent 1 025 208 Fuel på 369 dager. Jeg har klart målet mitt, som hele tiden har vært 3000, 30,6% av dagene, men jeg har sjelden vært veldig langt unna. Mitt daglige gjennomsnitt er på 2767 Fuel. Jeg føler det hjelper og det er alltid litt ekstra gøy å nå målet. Og når man klarer dagens mål får man en liten feiring som utspiller seg over båndets mange LED-dioder. Og det er ikke bare en gang at det har nærmet seg midnatt og jeg har vært såpass nærme 3000 at jeg har sittet og veivet med armen i sofaen, gått runder på stuegulvet eller tatt meg et par turer opp og ned trappa her hvor jeg bor. Jeg må nå 3000!

Jeg blir alltid litt lei meg når jeg ikke kan bruke båndet, for eksempel når jeg spiller volleyball. Da ergrer jeg meg over forspilt Fuel, det samme når jeg sykler. Selvsagt får man noe, men gevinsten er lav i forhold til innsatsen. Sånn sett er ikke Fuelband perfekt. Man får ta det for det det er. 

Innlegget er ferdig, båndet viser 1276. Nå er det bare for meg å trykke "Post innlegg" og få på meg joggeskoa.

Ønsk meg lykke til i jakta på 3000! 

Netflix, den nye kongen på tv-seriehaugen?

Netflix hadde ubetinget suksess da de 1. februar slapp hele sesong en av tv-serien House of Cards. Uten for sitt hovedmarked i Nord-Amerika fikk de 1 million nye kunder i perioden etter at de slapp serien som var en betimelig beregnet suksess. Netflix hadde skaffet seg data fra sine seere og sett at den originale BBC-versjonen av House of Cards var blitt godt mottatt, det samme var filmer som David Fincher sto bak samt at publikum generelt likte å se Kevin Spacey på skjermen. Dette var grunnen til at når den første egenproduserte tv-serien av et streamingselskap noensinne skulle lages så ble det selvsagt en nyinnspilling av House of Cards, med David Fincher som regissør og Kevin Spacey i hovedrollen.

I følge en sak i DN 25.04.13 så var det kun 8000 av de som tok et gratis prøve månedsabonnement hos Netflix etter House of Cards som faktisk meldte seg ut igjen før de måtte betale for neste. Det er jammen ikke dårlig og Netflix surfer nå videre på strømmebølgen. Som den desidert største aktøren i Norge, men TV2 Sumo på en andre plass satser Netflix nå hardere enn noen gang. Neste steg for å bli kongen på tv-seriehaugen er lanseringen av sesong en av den overnaturlige, horror-serien Hemlock Grove. Selv har jeg ikke sett den enda, men mye mulig at denne helgen blir tilbrakt i Netlfix' nye serieunivers.

Sjekk ut traileren her:

 

Har du sett serien? Skal du se den? Dele dine meninger om den i kommentarfeltet under. 

De første Explorer Kitene av Google Glass er sluppet løs i offentligheten



Bilde fra Jeff Blagdons Google plus

Noen få utvalgte heldiggriser har fått lov til å betale $1500 for de første Explorer Kit-versjonene av Google Glass. Personlig er jeg grisespent på hvordan dette blir og nerden i meg er rimelig misunnelig på de som har vært hos Google og hentet Glass.

Men ifølge de siste uttalelsene jeg har fått med meg så skal de altså komme for salg i slutten av året, så det er ikke uoverkommelig lenge til de blir tilgjengelig for hvermansen. Det blir selvsagt interessant å se hvordan verden blir når de tilslutt blir tilgjengelig for hvermansen da, Men det er en annen diskusjon.

Har klistra inn noen videoer her fra folk som har brukt brillene. Første videoen er en skikkelig meta-sak av en kar som "unboxer" Glass, men tar opp videoen med Glass. Få også med deg The Verge sin pre-test fra tidligere i år, interessant video.

Noen som gleder seg til Google Glass?

Unboxing:

 

The Verges møte med Google om Glass:

 

Go-Karting tatt opp med Google Glass:

Arbeidshverdagen hos Apple

 

Apple HQ, adresse  Infinite Loop 1, Cupertino, California (Foto: Cult of Mac) 

Dette innlegget ble postet første gang på teknolicious.com i april 2012.

For mange er den ultimate drømmen å jobbe for Apple, men er det like rosenrødt som man skulle tro? 

Apple, verdens kanskje mest hemmelighetsfulle og sagnomsuste firma, åpner sjelden sine dører for omverdenen. Det har ikke stoppet Fortune-journalisten Adam Lashinsky i å grave dypere og gi oss et innblikk i hvordan det er å jobbe hos det Califonia-baserte firmaet med adresse Infinite Loop 1, Cupertino. Han har snakket med flere tidligere og nåværende arbeidstakere som beskriver en spennende, men også tøff hverdag som Apple-ansatt.

Adam Lashinkys gravende journalistikk endte ikke bare opp som artikler i finansblekka Fortune, men også som boken Inside Apple: How America's Most Admired - and Secretive - Company Really Works. Boken finner du blant annet på iTunes.

Hemmelighetskremmeri

Er du så heldig å bli invitert på et jobbintervju hos Apple, må du regne med et voldsomt press under intervjuene, og de kan vare lenge. Veldig lenge. I et møte med Adam Lashinsky kommer det frem at ?intervjuprosessen? kan vare i mange måneder og at nye ansatte kan jobbe på falske prosjekter som aldri er ment å bli noe, over lang tid. Dette for å sjekke om du kan holde kommende produkter hemmelig.

Designeren Cameron Moll som på sin blogg beskriver hvordan det er å komme på intervju hos Apple, forteller om en 6,5 timer lang dag med intervjuer, der selv lunsjen var et intervju. De eneste pausene han fikk i løpet av dagen, var toalettbesøk.

 

Slik er hovedkontoret til Apple bygd opp, navnet er Infinite Loop fordi veien rundt de 6 bygningene danner en uendelig sirkel. (Foto: Fortune) 

Blir du ansatt og skal jobbe på hovedkvarteret til Apple på Infinite Loop, starter alle med en orienteringsdag. Denne dagen inneholder mye informasjon, men det som stresses mest er at Apple forventer at du ikke snakker med noen om det du gjør hos dem. Teknogiganten tar ekstremt godt vare på sine hemmeligheter og forventer at du gjør det samme. Rykter gjengitt av både Lashinsky og nettsiden Gizmodo sier at Apple plasserer ut vakter ikledd vanlige klær på de lokale vannhullene i nærheten av Infinite Loop for å stoppe eventuelle forsnakkelser. Ikke en gang til kona eller barna dine kan du fortelle noe. Skulle du gå i fella og bli tatt for å bable for mye, er det ikke noe kjære mor - sparken neste.

Kun én gratis lunsj

Orienteringsdagen er for øvrig den eneste dagen du får gratis lunsj hos Apple. For i motsetning til hva vi så i amobil sin artikkel om Google og deres mange gratis matstasjoner på Googleplex, er ingenting gratis på Caffe Macs i Infinite Loop 1. Men maten skal være både god og billig, ifølge Lashinsky. Steve Jobs var glad i iskremen de selger der, spesielt Crème Brûlée-versjonen, forteller James, en ansatt ved Caffe Macs, ifølge Huffington Post.

- Som en terroristcelle

Forskjellene mellom Apple HQ og Googleplex er mange. For mens det forventes at du har det gøy på jobb hos Google, og besøkende kan vandre forholdsvis fritt rundt, er det den rake motsetning hos Apple. Som Apple-ansatt må man aldri bli overrasket om det kommer en snekker inn og sperrer av et nytt område med en ny vegg eller en ekstra dør. Ikke kan man spørre noen om hva som er grunnen heller, forteller Lashinsky. For å opprettholde alle hemmelighetene og holde hele verdens presse på pinebenken frem mot en ny lansering, holder Apple kortene så tett til brystet at selv om du jobber på et nytt produkt, vet du sjelden mer enn akkurat det du trenger for å gjøre din jobb.

Tidligere toppleder i Apple, Jon Rubenstein, skal ha sagt at hemmelighetene holdes unna de ansatte slik at de ikke skal spre informasjon som kan ødelegge arbeidet for medarbeidere eller Apple. ?Det er som en terroristcelle, it?s on a need-to-know-basis.?

Pass på hva du sier

Rålekre Apple Store på Fifth Avenue, New York (Foto: Slashgear)

For de ansatte på Apple-butikkene som finnes rundt om i de største byene i verden, stilles det også strenge krav til oppførsel, både i og utenfor arbeidstid. Også her trues det med fyken om du sprer rykter, for øvrig vet ikke Apple Store-ansatte noe mer enn deg og meg om produktene som enda ikke er lansert. ?Du må komme for sent på jobb 15 ganger for å få sparken, men om du snakker om kommende Apple-produkter til pressen eller kunder så er det enden på din Apple-karriere? sier en butikkansatt til Popular Mechanics.

Apple vet at det er god reklame at de ansatte bruker deres produkter, og jobber du for Apple, er det ikke uvanlig med gratis iPods eller iPhones. I tillegg får du også avslag i prisene på 15 til 25 prosent så du kan kjøpe Apple-produkter til venner og kjente, sier tidligere ansatt Joe Moreno til AOL.

Til tross for alle de strenge reglene, hemmelighetskremmeriet og lite moro på jobben drives de ansatte frem av en vinnerkultur som virker å strekke seg fra toppsjefen Tim Cook til de laveste på rangstigen i Apple-hierarkiet. De aller fleste som jobber for Apple er ekstremt stolte av jobben sin og godtar derfor de strenge forholdene for å kunne fortsette. Til Lashinsky har en tidligere ansatt forklart Apple-ansattes motivasjon slik: ?Det å sitte på en bar og se at 90 prosent av de rundt deg bruker produkter som firmaet ditt har laget, er en kul følelse som ikke kan måles i penger.?

Vine - 2013s videoarvtager til Instagram

Hvis 2012 var Instagram sitt år, så tør jeg sette mye penger på at 2013 er året for 6 sekunders lange videosnutter. Twitter og Vine har klart å mekke sammen det som så mange ville, nemlig videoekvivalenten til Instagram.

 

De to gutta Dom Hofmann og Rus Yusupov slo seg sammen i juni 2012, gikk i kompaniskap med en dude til i juli og innen oktober var omme var de kjøpt opp av Twitter. Følgelig var det Twitter som sto for lansering av Vine i januar i år og siden da har tjenesten eksplodert på nettet. Inntil videre er appen kun tilgjengelig på iPhone og iPod Touch (og iPad da, i sånn oppblåst iPhoneversjon), men det jobbes med flere plattformer.

Megapopulære

Som man ser har Vine tatt amerikanske App Store med storm. I Norge er appen, i skrivende stund, på 18. plass over gratisapper. Så om du følte at du kom litt seint til bordet når det gjelder Instagram har du fortsatt muligheten til å være blant de første på Vine.

Vine er Twitterideen implemntert for video. Du blir begrenset til 6 sekunder, noe som ironisk nok er samme oppskrift som har gjort Twitter så populært, der du blir begrenset til 140 tegn. Det er begrensningen som gjør det enkelt nok til at det kan nå ut til massene. Deling via Twitter og Facebook er like enkelt som et Instagrambilde og det er opptaket og redigeringen av Vines også. 

Hvordan gjør man det?

Man lager filmene ved å holde fingeren på skjermen, slipper man fingeren stopper opptaket. En Vine(?) kan maks vare i 6 sekunder. Ingen redigering annen enn start/stopp. Man kan laste opp videoen til Twitter og Facebook samt at Vine appen lar deg følge andre, få redaktørens anbefalinger og selvsagt #hashtagger opp og i mente. Veldig likt Instagram der altså, men hvorfor ikke!?

Videoene starter automatisk og går i loop. Omtrent som internetts store farrsott om dagen; GIFs. Heldigvis er lyden lett å slå av og på.

Vine innbyr til artig stopmotion-videoer:

I Norge har for eksempel Twitterhumoristen Hasse Hope kommet seg på Vine. Da kan man for eksempel spørre om slike puter:

 

 Flere nettsider hvor Vine samles har poppet opp rundt om etter lansering ettersom det ikke finnes noen offisiell side. Seenive er en god en, på Vinepeek får du en evig strøm av nye Vines (fare for NSFW-innhold ;)) og til slutt må jo nettsiden Vinecats nevnes, her får du dagens dose med kattevideoer.

Er du hekta allerede, eller blir dette en flopp? Bruk kommentarfeltet til å dele dine meninger eller favorittvines!

Leser du dette på iPhone så kan du laste ned appen her. Linken åpner også iTunes på din PC/Mac.

Bakgrunnsstøy er (snart) en saga blott!

Bilde:Telenor Online

Endelig som første aktør i Norge kan man få fjernet den ulidelig irriterende bakgrunnsstøyen fra Telenors mobilsamtaler. Riktignok er det en del variabler som skal på plass, men du kan allerede være så heldig å kunne ta dette i bruk. HD Voice er en oppgradering av Telenors nettverk og fungerer slik at all bakgrunnsstøy blir fjernet fra samtalen sånn at du og din samtalepartner kan fokusere på det viktigste. Samtalen, altså. 

Ideen er at man ikke transkoder lyden i et annet digitalt format mellom telefonene, derfor fremstår samtalen som mye mer naturtro. I tillegg fjernes bakgrunnsstøy ganske så effektivt. Se Telenors egen lille presentasjon av HD Voice her: 

Man trenger riktignok en ganske moderne smartttelefon for å ta det i bruk. Det samme gjelder din samtalepartner. Men det skal fungere fint om dere er på 3G-nettet og dere har en av disse mobilene som Telenor Online lister opp:

hits