hits

april 2016

Hurtigtest av Oslos nye bysykler


Bilde fra Oslo bysykkels Facebookside

I dag kom endelig dagen som jeg har ventet p siden nyheten kom i fjor hst om at Oslo bysykkelordning endelig skulle f en etterlengtet oppgradering. Ikke bare er syklene og lsene splitter nye, men det blir mange flere av dem og den teknologiske tjenesten rundt hele ordningen er markant oppgradert.

Det varmer en teknologi- og sykkelfan som meg.

Hurtigtest (frste tur)

Kl 12.00 i dag var det offisiell pning og jeg, som mange andre, hadde kjpt abonnementet allerede for en stund tilbake. Fr mtte man ha medlemskort som skulle avleses p skjermen og man ventet p f tildelt sin sykkel. N, derimot, pnet jeg opp appen mens jeg nrmet meg lsestativet. Da fikk jeg beskjed om at jeg var 55 meter unna, s 37, og s fikk jeg valget om pne en sykkel. Jeg trykket p ja og fikk raskt utdelt nummer 7.

Bilde fra Oslo bysykkels Facebookside

Foran p sykkelen er det en kjekk mobilholder. Selvsagt fare for glemme se fremover, men ogs kjekk nr man skal finne veien til riktig lsestativ. Jeg sto f.eks p Egertorget midt i Oslos paradegate Karl Johan og trengte parkere sykkelen nrmest mulig Slottsparken. Heldigvis rakk jeg se at det ble s langt unna som Tinghuset fr jeg hadde trillet for langt ned mot Slottet.

De nye bysykkelstativene skal dobles i antallet og det popper opp nye 2-3 ganger i uka. I r vil de ogs utvides helt til Ring 3. Yeah!

Som du ser av skjermbildene under fr du kart, liste over nrmeste stativer og info om sykkelturen din ved endt reise. Her hper jeg at de kan spe p med mer info etter hvert. Jeg hadde digget f info om hvor langt jeg har syklet, kanskje toppfart og gjennomsnittsfart? Og selvsagt venners statistikk utover sesongen s det kan g litt sport i la bussen kjre og heller ta sykkelen fatt.

Her m dere fortsette utviklingen av den pene og tilsynelatende velfungerende appen deres!

Man skal ogs kunne pne en sykkel ved bruke de nye touchskjermene p lsestativene. Man identifiserer seg med mobilnummer og en selvvalgt pin-kode. Dette har jeg ikke testet i denne hurtigtesten, men tanken er fin.

Sykkelen i seg selv kjentes ny og god ut. Den er merkbart lettere enn den forrige modellen, noe som er et pluss. Setet var litt hardt og det ene hndtaket p styret var allerede(!) lsnet litt. Men ellers var den behagelig sykkel sykle p.

Alt i alt var det stor stas med ny sykkelordning i hovedstaden. Forhpentligvis utvikles appen videre med litt flere artige funksjoner. Den nye rsprisen er 299,- for hele sesongen. Det br for de aller fleste Osloborgere bety mye sykling for penga. 

Sjekk leverandrens egen Mediumpost om pningen her!

God sykkelsesong