april 2016

Hurtigtest av Oslos nye bysykler


Bilde fra Oslo bysykkels Facebookside

I dag kom endelig dagen som jeg har ventet på siden nyheten kom i fjor høst om at Oslo bysykkelordning endelig skulle få en etterlengtet oppgradering. Ikke bare er syklene og låsene splitter nye, men det blir mange flere av dem og den teknologiske tjenesten rundt hele ordningen er markant oppgradert.

Det varmer en teknologi- og sykkelfan som meg.

Hurtigtest (første tur)

Kl 12.00 i dag var det offisiell åpning og jeg, som mange andre, hadde kjøpt abonnementet allerede for en stund tilbake. Før måtte man ha medlemskort som skulle avleses på skjermen og man ventet på å få tildelt sin sykkel. Nå, derimot, åpnet jeg opp appen mens jeg nærmet meg låsestativet. Da fikk jeg beskjed om at jeg var 55 meter unna, så 37, og så fikk jeg valget om å åpne en sykkel. Jeg trykket på ja og fikk raskt utdelt nummer 7.

Bilde fra Oslo bysykkels Facebookside

Foran på sykkelen er det en kjekk mobilholder. Selvsagt fare for å glemme å se fremover, men også kjekk når man skal finne veien til riktig låsestativ. Jeg sto f.eks på Egertorget midt i Oslos paradegate Karl Johan og trengte å parkere sykkelen nærmest mulig Slottsparken. Heldigvis rakk jeg å se at det ble så langt unna som Tinghuset før jeg hadde trillet for langt ned mot Slottet.

De nye bysykkelstativene skal dobles i antallet og det popper opp nye 2-3 ganger i uka. I år vil de også utvides helt til Ring 3. Yeah!

Som du ser av skjermbildene under får du kart, liste over nærmeste stativer og info om sykkelturen din ved endt reise. Her håper jeg at de kan spe på med mer info etter hvert. Jeg hadde digget å få info om hvor langt jeg har syklet, kanskje toppfart og gjennomsnittsfart? Og selvsagt venners statistikk utover sesongen så det kan gå litt sport i å la bussen kjøre og heller ta sykkelen fatt.

Her må dere fortsette utviklingen av den pene og tilsynelatende velfungerende appen deres!

Man skal også kunne åpne en sykkel ved å bruke de nye touchskjermene på låsestativene. Man identifiserer seg med mobilnummer og en selvvalgt pin-kode. Dette har jeg ikke testet i denne hurtigtesten, men tanken er fin.

Sykkelen i seg selv kjentes ny og god ut. Den er merkbart lettere enn den forrige modellen, noe som er et pluss. Setet var litt hardt og det ene håndtaket på styret var allerede(!) løsnet litt. Men ellers var den behagelig sykkel å sykle på.

Alt i alt var det stor stas med ny sykkelordning i hovedstaden. Forhåpentligvis utvikles appen videre med litt flere artige funksjoner. Den nye årsprisen er 299,- for hele sesongen. Det bør for de aller fleste Osloborgere bety mye sykling for penga. 

Sjekk leverandørens egen Mediumpost om åpningen her!

God sykkelsesong

hits